Bijvoeglijke naamwoorden spelen een belangrijke rol in het Japans. Ze worden gebruikt om zelfstandig naamwoorden te omschrijven, zoals “de grote auto” of “het mooie huis”. In deze blog richten we ons op i-adjectieven: hoe ze werken, hoe je ze vervoegt en hoe je ze in een zin gebruikt.
Wat zijn i-Adjectieven?
In het Japans zijn er twee typen bijvoeglijke naamwoorden: i-adjectieven en na-adjectieven. Vandaag focussen we op de i-adjectieven. Deze eindigen altijd op de klank “i” en kunnen zelfstandig in een zin staan.
Voorbeelden van i-Adjectieven:
- Samui (寒い): Koud
- Takai (高い): Duur
- Atarashii (新しい): Nieuw
Je kunt i-adjectieven gebruiken om zinnen te maken zoals:
- Samui desu (寒いです): Het is koud.
- Takai desu (高いです): Het is duur.
- Atarashii desu (新しいです): Het is nieuw.
Bekijk de volledige les in video!
Wil je meer dan alleen lezen? We hebben de opname van deze live les voor je beschikbaar gesteld! Tijdens de les gingen we live met 100+ deelnemers, en jij kunt nu meedoen – alsof je er zelf bij was. Klik hieronder op Bekijk de les en laat je inspireren! Pro tip: Blijf tot het einde van de les voor je gratis PDF-slides!
Tegenwoordige Tijd
Bij i-adjectieven gebruik je de tegenwoordige tijd door simpelweg het adjectief te combineren met “desu” (is). De structuur ziet er zo uit:
[Adjectief] + desu
Bijvoorbeeld:
- Samui desu: Het is koud.
- Atsui desu: Het is warm.
Verleden Tijd
Om een i-adjectief in de verleden tijd te zetten, pas je de klank aan in het adjectief zelf. Dit doe je in twee stappen:
- Haal de laatste “i” van het adjectief af.
- Voeg “katta” toe.
Voorbeeld:
- Samui (寒い) ➔ Samukatta (寒かった): Koud ➔ Was koud
- Samukatta desu: Het was koud.
Een andere zin:
- Furukatta desu (古かったです): Het was oud.
Negatieve Vorm in Tegenwoordige Tijd
Om een i-adjectief negatief te maken in de tegenwoordige tijd, voeg je “kunai” toe in plaats van “i”:
- Haal de laatste “i” van het adjectief af.
- Voeg “kunai” toe.
Voorbeeld:
- Samui (寒い) ➔ Samukunai (寒くない): Koud ➔ Niet koud
- Samukunai desu: Het is niet koud.
Andere voorbeelden:
- Yasukunai desu (安くないです): Het is niet goedkoop.
- Atsukunai desu (暑くないです): Het is niet warm.
Een Overzicht van Vormen
Tijd | Positief | Negatief |
---|---|---|
Tegenwoordig | Samui desu | Samukunai desu |
Verleden | Samukatta desu | Samukunakatta desu |
Renshū Taimu (練習タイム)
Oefen met de volgende zinnen:
- Het is warm: Atsui desu (暑いです)
- Het was duur: Takakatta desu (高かったです)
- Het is niet schattig: Kawaikunai desu (かわいくないです)
- Het was dichtbij: Chikakatta desu (近かったです)
Probeer zelf zinnen te maken met de woorden:
- Akarui (明るい): Helder
- Kurai (暗い): Donker
- Atarashii (新しい): Nieuw
Wat hebben we geleerd?
- i-Adjectieven eindigen op “i” en worden gebruikt om zelfstandig naamwoorden te omschrijven.
- Je kunt ze vervoegen in de tegenwoordige, verleden en negatieve tijd.
- De structuur is simpel, maar het is belangrijk om te oefenen om het onder de knie te krijgen.
Wil je meer leren over bijvoeglijke naamwoorden in het Japans? In de volgende les behandelen we na-adjectieven en hoe deze verschillen van i-adjectieven. またね~ (Tot ziens!)
Bekijk de volledige les in video!
Wil je meer dan alleen lezen? We hebben de opname van deze live les voor je beschikbaar gesteld! Tijdens de les gingen we live met 100+ deelnemers, en jij kunt nu meedoen – alsof je er zelf bij was. Klik hieronder op Bekijk de les en laat je inspireren! Pro tip: Blijf tot het einde van de les voor je gratis PDF-slides!
Wat de deelnemers zeiden over deze les:
💬 “Tof gedaan, Nari, dank je wel.”
💬 “Duidelijke korte uitleg met humor. Kort onderdeel en feedback ondanks heel veel mensen. Dat is echt goed.”
💬 “Super duidelijk.”
💬 “Ik heb echt meer geleerd dan met Duolingo of video’s van YouTube.”
💬 “Het was duidelijk en ging op een lekker tempo.”
💬 “Heel leuk en gezellig! Ik vond het fijn om weer nieuwe woordjes te leren.”
💬 “Leuke manier om te leren over adjectieven.”
💬 “Inhoudelijk en didactisch sterk.”
💬 “Gezellig, goed en duidelijk uitleg.”
💬 “Het uiterlijk zag er professioneler uit dan de vorige webinars. Een goede teaser voor wat je bij de lessen kan verwachten.”